Interview met tekenaar Vincenzo Cucca

Bijdrage: Gerard van der Waal

Italiaanse tekenaars doen het momenteel goed op de Amerikaanse en internationale stripmarkt (denk aan Sarah Pichelli, Gabriele Dell’Otto en Francesco Francavilla). Vincenzo Cucca heeft kort geleden ook van het Amerikaanse succes geproefd toen hij Marvel’s She-Hulk tekende. Volgens Cucca is het Italiaanse internationale succes niet meer dan logisch, hij ziet zichzelf en zijn collega’s als de opvolgers van Leonardo DaVinci en Caravaggio. Het staat dan ook buiten kijf of hij strips een kunstvorm vind of niet:

“Ik maak deel uit van de rijke geschiedenis van beroemde Italiaanse schilders en beeldhouwers.”

Een interview over zijn docentschap, het tekenen van sexy dames en zijn grootste ambities.

RAGAZZE CUCCA complete

Vincenzo Cucca (36), is niet alleen de tekenaar en maker van diverse populaire stripalbums en Amerikaanse comics, hij is ook allround docent aan de Internationale Comics School in het Italiaanse Pescara:

“Ik heb gewerkt voor Disney, Franse strips, Amerikaanse comics, animatie studio’s en reclamebureaus. Ik ken alle takken van de sport, inclusief inkten en kleuren. Mijn lessen beginnen bij de basis: Anatomie, belichting en schaduwen, stoffen en perspectieven. Daarna gaan we verder met dieren en dinosaurussen, landschappen, wapens en machines. Daarna gaan we het over vertellen hebben, lay-outs, plot, het afwisselen van dynamische shots, het gebruik van verschillende stijlen, slechte overgangen en dingen die je echt niet moet doen. Vervolgens komt ook het testen van pagina’s voor verschillende markten aan bod. Bovendien geef ik beeldhouw lessen, omdat ik vind dat wie ervan droomt striptekenaar te worden moet begrijpen hoe zijn creaties drie dimensionaal werken.”

Ondanks zijn veelzijdigheid is Cucca vooral bekend van het door hem getekende vrouwelijk schoon. Als tip voor tekenaars die moeite hebben met de vrouwelijke vorm, zegt de Italiaan:

“Vaak wordt gezegd dat om uitdrukkingen en stemmingen goed over te brengen, je karakters echt moeten leven. Dat ze een ziel moeten hebben. Om dat voor vrouwelijke personages onder de knie te krijgen moet je je onderwerp kunnen imiteren. Daarvoor moet je films kijken en muziekclips. In je opnemen hoe vrouwen bewegen. En je moet net als in de klassieke Disney cartoons een gevoel ontwikkelen voor poses waar onschuld en tederheid uit blijkt.”

Vanwege jaloerse vriendinnen heeft Cucca nooit met poserende modellen gewerkt, hoewel hij als referentie dus vooral is aangewezen op foto en filmmateriaal geeft hij ruiterlijk toe dat zijn vrouwen niet realistisch zijn:

“Ik ben niet direct geïnspireerd door een echte vrouw. Mijn vrouwen zij pure fantasiewezens en ik denk dat iedere man wel een verlangen kent naar een welgevormde vrouw. De enige echte inspiratie is mijn huidige vriendin Christina, zij heeft een zeer expressief gezicht, ze is een schoonheid, die intrigeert en iets puurs heeft. Dat zijn ook de kwaliteiten die ik altijd mijn vrouwen probeer te geven. Het mag echter nooit vulgair worden…”
“Bij porno gaat het er om in één klap alles te laten zien en niets aan de verbeelding over te laten. Ik probeer altijd meer erotisch te tekenen. Ik wil dat men verlangt om meer te zien van mijn vrouwen, dat ze de fantasie prikkelen. Ik ben ook weleens gevraagd om een expliciete seks scene voor iemand te schetsen. Dat heb ik geweigerd.”

Een voorbeeld van Cucca’s zinnenprikkelende werk is het tweeluik Pandamonia, een sciencefiction verhaal over de perfect genetisch gemodificeerde pandavrouw Vanessa, die met de dood bedreigd wordt in een sexy maar gewelddadige toekomst.

“Mijn nieuwe boek Hot Charlotte is nog pikanter en je merkt dan in gesprekken met buitenlandse uitgeverijen die zijn geïnteresseerd in een vertaling, dat dit toch wat meer op het randje is. Het onderwerp van Hot Charlotte is volwassener en zodoende ook controversiëler.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gevraagd naar wat Cucca als het hoogst haalbare in zijn carrière acht:

“Mijn grootste verlangen is om een van mijn strips als animatie film bewerkt te zien worden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan mijn stripalbum MAAT. Dat gaat over Egyptische geschiedenis, het is een heel filmisch verhaal met karakters die bewust in Disney stijl zijn vormgegeven.”

Een andere droom is al uitgekomen door de publicatie van zijn art book ‘The Best of Vincenzo Cucca’:

“Dat voelt voor mij echt als een kunstwerkje. Het is mijn eerste art book en ik ben ontzettend trots en vereerd dat de Dark Dragon Books mij de mogelijkheid hebben gegeven dit te realiseren. Nu zou ik nog graag een schetsboek uitgeven waarin ik mijn geheimen en mijn studies onthul.” “Is er nog iemand die dat wil uitgeven?,” lacht de docent en stripmaker.

Best of Cucca coverA

 

Alvorens we dit schetsboek gepubliceerd zullen zien, komt er nog een interessante Franse uitgave aan:

“Mijn volgende project wordt een puur sciencefiction verhaal, met aliens, ruimte schepen, kolonisten en natuurlijk een vrouw in de hoofdrol! Het wordt uitgegeven door Glénat en we zijn ervan overtuigd dat het een knallend succes wordt, mede doordat het verhaal geschreven is door de fantastische schrijver Denis-Pierre Filippi (o.a. scenarist van ‘Dromen,’ getekend door Terry Dodson). Verder zijn er Amerikaanse klussen aan de horizon, maar daar kan ik nog niets over zeggen.” “Misschien nog wel het meeste,” voegt Cucca eraan toe, “verheug ik me op een leven lang lesgeven.”

Het tweeluik ‘Pandamonia’ en ‘Hot Charlotte’ worden in het Nederlands uitgegeven door Dark Dragon Books, Vincenzo Cucca’s art book ‘The Best of Vincenzo Cucca’ is een Engelstalige uitgave Van Dark Dragon Books.

Geef een reactie