Dimitri Jansma: The making of Sanguis – Deel 2

Bijdrage: Dimitri Jansma.

Hey boys & girls,

In mijn vorige Blog kon je de eerste stappen lezen hoe een Sanguis pagina letterlijk tot stand komt. Wat voor materialen ik gebruik en hoe het proces verloopt etc. Heb je die nog niet gelezen klik dan eerst HIER. In dit blog de volgende stappen: overzetten naar papier en inkten.

4. Overzetten naar papier
Als de digitale pagina klaar is, print ik deze uit en leg ik hem op de lichtbak. Nu gaat het echte tekenwerk beginnen. Ik gebruik net als heel veel tekenaars een vulpotlood met daarin een 0.5 mm non repro blue stiftje (pen 2).

0_pennen

Voor de mensen die het niet weten, dat blauwe wordt door een scanner niet opgepikt als je scant in zwart wit of grijswaarden modus. Als je tekent met een gewoon potlood en daarna gaat inkten, zul je de potloodlijnen die nog zichtbaar zijn moeten weggummen, waardoor je inkt snel beschadigt. Of je moet die potloodlijntjes na het scannen van je pagina in Photoshop wegwerken. Niemand heeft daar zin in, dus schetsen met blauw scheelt je een hoop geouwehoer. Het papier dat ik op dit moment gebruik is 224 grs Canson ʻnatuurlijk witʼ tekenpapier met een fijne korrel. Dat is een papier met een wat ruigere uitstraling. Ik heb in het verleden gewerkt op gladdere bristol boards, maar dat bevalt me niet. Dat papier is gecoat met een waslaagje. De inkt blijft daarop liggen, als het ware. Bij het ongestreken papier dat ik gebruik trekt de inkt in het papier, waardoor het minder snel zal beschadigen en je het minder snel uit zal vegen. Op de lichtbak plak ik met papiertape de schetspagina aan het nog lege tekenpapier. Dan kan het tekenen beginnen. Ik trek in principe de ruige schets over en maak definitieve keuzes wat betreft details, ik strak de tekeningen op en zo werk ik de hele pagina uit.

4_blauw_potlood_fred

5_blauw_potlood_lana

5. Inkten
Inkten is een verhaal op zich. De oplettende kijker weet dat ik Sanguis 0, de prequel, heb geïnkt met fineliners, maar dat ik Sanguis 1 gewoon in potlood heb getekend en dat rechtstreeks heb gescand. Dat had puur te maken met de behoefte om te experimenteren met materialen. Sanguis 0 inkte ik met fineliners op gladde bristol boards, maar ik vond dat ik de actie uit de tekeningen haalde. Soms kun je de pagina ʻdoodʼ inkten, zeg maar. Het spontane van het potlood verlies je en ook al ziet zoʼn geïnkte pagina er strak uit, het mist soms die speelsheid die er bij het schetsen in zat. Daarom maakte ik de keuze om Sanguis 1 in potlood te houden. Dat gaf een ruig effect en dat kan Sanguis hebben, omdat het een occult en duister verhaal is. Ondanks dat ik trots ben op dat werk, was het toch nog niet helemaal naar mijn zin. Ik blijf een verzamelaar in hart en nieren en op de FACTS beurs in Gent van 2010 tikte ik twee boeken van Eric Canete op de kop. Hij inkt zijn werk met een brushpen en houdt zijn werk lekker losjes, soms heel losjes zelfs. Jansma naar de kunstwinkel en meteen een brushpen gehaald. Dat in combinatie met het ruigere papier waar ik nu op werk, is precies hetgeen waar ik naar op zoek was. Inkten, maar toch vloeiend en spontaan. Op de vraag of ik niet bang ben om lezers af te schrikken met mijn experimenten kan ik alleen maar antwoorden dat ik ze laat zien dat ik zelf ook blijf leren en ontdekken en dat ik ze meeneem in dat traject.

Anyway… ik gebruik dus een brushpen (pen 3). Het licht in de kamer gaat uit, de lichtbak aan en ik begin rechtsboven in de hoek te inkten. Ik moet dat op die manier doen. Ik ben namelijk linkshandig en als ik van links naar rechts zou werken veeg ik mijn eigen werk uit. De linkshandigen zullen nu instemmend knikken. Rechtshandigen hebben daar minder last van. Ik ga van rechts naar links en maak zo al het lijnwerk klaar.

8_inkt_lijnwerk_pagina

Na het lijnwerk is het tijd om de grote zwarte delen op te vullen. Mensen vragen vaak waarom ik dat niet gewoon in Photoshop doe. Dat zou kunnen, maar je originele pagina is dan minder mooi, vind ik. En minder mooie originele paginaʼs worden niet verkocht. Strips maken is een dure hobby, dus middels het verkopen van mijn originelen probeer ik de kosten wat te drukken. De grote zwarte vlakken inkt ik niet met de brushpen. Dat duurt een eeuwigheid en die tijd kan ik beter gebruiken. Daarom pak ik daarvoor mijn 0.8 Staedler pigment liner (pen 4). Ik maak daarmee de outlines waar zwart omheen moet komen dikker. Daarna pak ik een dikkere stift, een Staedler lumocolor medium (eigenlijk een cd-marker) (pen 5) of een Pentel Maxiflo permanent marker (pen 6). Daarmee gaat zwarten een stuk sneller. Voor de echt enorme zwarte stukken pak ik de dikste mofo die ik kon krijgen, de Pentel M180 chisel point permanent marker (pen 7). Menig schoolmeisje zou er jaloers op zijn, althans… in mijn hoofd. Van de lucht die van dat ding af komt, zou je vermoeden dat er pure diesel in zit, maar goed, it does the trick!

 

10_inkt_pagina

Als ik daarmee klaar ben en weer ben bijgekomen van de bedwelmende lucht check ik de hele pagina nog een keer en maak desgewenst lijnen nog wat dikker. Daarna schrijf ik met een potlood onderaan voor welke comic ik de pagina heb gemaakt, in welke maand en welk jaar en gaat er een DMTR krabbel op.

 

En zo is een pagina klaar om gescand, gekleurd en geletterd te worden. Al met al ben ik met het maken van een pagina ongeveer een dag bezig. Het schetsen van de thumbnail is nog het meeste werk, gek genoeg. Als ik daar goed over nagedacht heb, is de rest slechts een kwestie van uitvoeren. Ik bewaar die thumbnail dan vaak ook even een dag. Dan kan ik er met een fris oog naar kijken en de pagina gaan tekenen.

Het inkleuren en letteren is ook weer een heel werk. Dat bewaar ik voor een volgende keer!
Ik hoop dat jullie het leuk vonden en als je vragen hebt, stuur me dan gerust een mailtje op dimitri@dmtr.nl

Deel 1 making of Sanguis

Geef een reactie